تبلیغات
"گرافیک،هنر رسانه ای" - مطالب هفته اول آبان 1388

امروز:

"اصول طراحی بسته بندی"

دیگر زیرشاخه های هنر گرافیک کاربردی طراحی بسته بندی است که در وجه تبلیغاتی نیز می تواند مورد بررسی قرار گیرد. طراحی بسته بندی، هنر، علم و تکنولوژی را همزمان با هم به خدمت می گیرد تا اثری قابل طرح در برابر دیدگان انتقادی مردم را داشته باشد.
 
می توان هنر طراحی بسته بندی را از حساس ترین زیرشاخه های گرافیک کاربردی دانست چرا که رضایت مصرف کننده و تولیدکننده باید در کنار اصول علمی طراحی مورد توجه هنرمند طراح قرار گیرد. هنر طراحی بسته بندی در زندگی روزمره انسان ها رخنه کرده است؛ از بسته بندی خمیردندان گرفته تا بسته بندی های مواد خوراکی، آرایشی و پوشاک حضور سلیقه طراح گرافیک در زندگی ما احساس می شود. در طراحی بسته بندی یک کالا توجه به نکاتی چند ضرورت دارد:
- محافظت و عدم لطمه دیدن کالا نخستین نکته ای است که در طراحی بسته بندی باید مورد توجه قرار گیرد.
- در بسیاری موارد طراح علاوه بر آشنایی با تکنیک های هنری و شناخت روانشناسی رنگ باید از علم خواص مواد محافظتی که در ساخت بسته بندی ها به کار می روند نیز مطلع باشد.
- بسته بندی یک کالا باید به گونه ای باشد که مخاطب را از محتویات داخل آن باخبر سازد. لذا طراح گرافیست می بایست در کنار دقت به میزان قرارگیری کالا در مجاورت حرارت، سرما و غیره، امکان دید کالا را برای خریدار فراهم سازد.
- انتخاب رنگ از ارکان طراحی بسته بندی است. هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع کافی دست به انتخاب رنگ بزند.

طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. صادرات کالاها بیش از آنکه به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار است.

در طراحی بسته بندی بخش دیگری از هنر گرافیک نیز به مدد طراح می آید و آن لوگوهای تجاری و بین المللی است. براساس استانداردهای جهانی نشانه های ثابتی برای هشدار و جلب توجه مصرف کننده به ثبت رسیده اند که طراح بنا به جنس کالا آنها را در بسته بندی به کار می بندد.
امروزه از مهم ترین فاکتورهای فروش و موفقیت در بازار تجاری توجه به هنر بسته بندی است. اهمیت این شاخه از هنر گرافیک تا جایی است که در برخی از کشورها که تولیدکننده نیستند، تنها یک طراحی خوب بسته بندی برای کالایی وارداتی، نام آن کشور را در زمره تولیدکنندگان آن کالا و در نهایت صادرات آن قرار می دهد. این به معنای آن است که جهان امروز تنها تشنه تولید کالا نیست بلکه این تولید هنر است که چرخه های اقتصادی را به حرکت درمی آورد.




نوشته شده در : شنبه 2 آبان 1388  توسط : سید میثم حکیمی.    نظرات() .

"روشهای ساده طراحی پوستر"

البته باید گفت که ساده ترین روش برای طراحی پوستر نرم افزارهای دیجیتالی است اما از آنجا که کسترش این نرم افزارها و استفاده از آنها تفاوت بین متخصصان گرافیک و سایرین را کم رنگ نموده است،در نتیجه ما به روشهای واقعی و دستی اشاره می کنیم.
روش اول-تصویرسازی:
تصویرسازی خود شیوه های فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به روش اسکراچ برد،ایر براش،مدادرنگی،قلم فلزی،کولاژ و...  اشاره کرد.
البته تشخیص این امر بر عهده طراح است که از چه روشی و به چه صورتی استفاده نماید؟



پوستر طراحی شده به شیوه تصویرسازی اثر استاد قباد شیوا


روش دوم-تایپوگرافی
درباره این شیوه قبلا توضیحات مفیدی دادیم.لازم به ذکر است که اولین نیاز یک گرافیست،مهارت در خوشنویسی با خط های گوناگون و بعد از آن طراحی و هنر دست اوست.

نمونه پوستر طراحی شده به شیوه تایپوگرافی اثر استاد قباد شیوا

طراحی پوستر به صورت تایپوگرافی دیجیتال

روش سوم-عکاسی:
در این روش طراحی با استفاده از دوربین های پیشرفته دیجیتالی و با اندیشه خود از موضوع مورد نظرش عکس برداری کرده و با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته ویرایشی آن را مورد تغییر و تحول قرار می دهد.

این پوستر زیبا با روش عکاسی خلق شده است.

اگر گرافیست دارای مدارج بالای علمی و عملی در رشته گرافیک باشد و بر تمام شیوه ها تسلط کامل داشته باشد ،می تواند خود شیوه هایی برای طراحی گرافیک بوجود آورد که هم نوین باشد و هم جذاب و پر مخاطب و این ها همه به خلاقیت ذهنی و عملی گرافیست دارد.
امروزه روش های متعددی برای طراحی گرافیک بوجود آمده است که مهم ترین آنها آنالیز کردن تصاویر،کولاژ کزدن و روشهای متعدد دیجیتالی!



نوشته شده در : شنبه 2 آبان 1388  توسط : سید میثم حکیمی.    نظرات() .